Zorg voor unieke content

Onlangs nam ik de websites van 2 zorgorganisaties onder de loep. De webpagina’s van de ene organisatie scoorden best redelijk in Google. De pagina’s van de andere organisatie waren echter onvindbaar. Hoe kan dit nu? Hoogstwaarschijnlijk doordat beide sites identieke content gebruiken.

Dat de websites overlappen in content is niet zo vreemd. De organisaties werken nauw samen en bieden sommige diensten gezamenlijk aan. Bovendien worden beide sites onderhouden door dezelfde persoon, met een beperkte hoeveelheid tijd. Toch loont het de moeite om hier meer energie in te steken.

Straf voor duplicate content

Google en andere zoekmachines zijn kritisch. Als er meerdere webpagina’s zijn met dezelfde content, zal er maar één een prominente positie krijgen in de zoekresultaten: de pagina die Google de meeste autoriteit toekent. De ‘kopieën’ scoren laag of worden helemaal niet getoond in de zoekresultaten. Hiermee verliest ‘duplicate content’ (in SEO-jargon) een hoop waarde.

Google definieert duplicate content als volgt: “Duplicate content generally refers to substantive blocks of content within or across domains that either completely match other content or are appreciably similar.” Google bestrijdt dit deels om misbruik te voorkomen: sommige malafide sites kopiëren content opzettelijk, om de resultaten van zoekmachines te manipuleren of meer verkeer te genereren.

Je hoeft niet bang te zijn voor ‘straf’ als je eens een alinea hergebruikt: “You shouldn’t worry about occasional snippets (quotes and otherwise) being flagged as duplicate content.”

Kiezen of herschrijven

Het loont de moeite om elke website van unieke content te voorzien, al kost dat meer moeite. Grofweg heb je twee opties:

  1. maak een keuze om een bericht op maar 1 website te plaatsen;
  2. herschrijf het bericht voor elke site.

Stel, je beheert 2 websites waarop je hetzelfde nieuwsbericht kunt zetten over ‘evenement X’. In het ideale geval plaats je het bericht alleen op website 1. Op website 2 zet je slechts een korte samenvatting plus een link naar het volledige bericht op website 1. Website 2 zal niet zo prominent scoren in de zoekresultaten voor ‘evenement X’, maar website 1 krijgt een ‘extra boost’ door de link vanuit website 2.

Misschien is het niet mogelijk om het bericht maar op 1 site te plaatsen, bijvoorbeeld om ‘politieke redenen’. Zorg er dan voor dat de content van beide webpagina’s net even anders is. Je hoeft ook weer niet elke zin te herschrijven. De volgende aanpassingen volstaan doorgaans:

  • geef de pagina een andere titel;
  • geef (indien mogelijk) de pagina een andere meta description;
  • maak het intro en de conclusie net even anders;
  • verander subkoppen door synoniemen te gebruiken;
  • shuffle de alinea’s een beetje.

De kans is heel groot dat beide pagina’s nu door Google geïndexeerd zullen worden. Wel blijft het natuurlijk zo dat beide pagina’s met elkaar concurreren om aandacht voor hetzelfde onderwerp…

Deel dit bericht:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Print

Over Hans Dinkelberg

Hans Dinkelberg is een ervaren freelance internetspecialist uit Utrecht. Als webredacteur, contentmanager of webmaster werkt hij al ruim 10 jaar aan websites.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>