Bert’s Bierhuis, Ton’s Versshop, Huiden’s Kapsalon, Van Der Wal’s Rijwielpaleis. Zomaar wat winkels in mijn omgeving. Wat ze met elkaar gemeen hebben? De apostrof in hun bedrijfsnaam. Volgens de officiële regels van de Nederlandse taal hoort die daar niet thuis.
Eigenlijk zou het Berts Bierhuis, Tons Versshop, Huidens Kapsalon en Van Der Wals Rijwielpaleis moeten zijn. De regel is helder: je schrijft de bezittelijke ‘s’ aan het grondwoord vast, tenzij dat woord eindigt op een lange klinker of een sisklank.
Vuistregels voor namen en bezits-s:
- Standaard schrijf je het achtervoegsel -s direct aan de naam vast, dus zonder apostrof.
Voorbeeld: Jans fiets. - Eindigt de naam op een lange klinker met één letterteken zonder accent, gebruik je apostrof +s. Anders zou de uitspraak van de klinker veranderen.
Voorbeeld: Saskia’s boek. Maar het is dus: Renés boek en Renees boek. - Eindigt de naam op een ‘sisklank’ (-s, -sch, -x, -z), gebruik je alleen een apostrof.
Voorbeeld: Hans’ website, Felix’ vrienden.
Invloed van het Engels
Waarom wordt dit zo vaak fout gespeld? Waarschijnlijk doordat in het Engels wel altijd een apostrof +s voor bezit wordt gebruikt, dus ook bij vuistregel 1. Voorbeeld: Old McDonald’s Farm.
Gebruik je Engelse termen in een Nederlandse tekst? Dan mag je wel de Engelse bezitsvorm met apostrof +s gebruiken. Voorbeeld: Collector’s item.
Merken wijken bewust af van de regel
Veel merken gebruiken toch een apostrof+s, hoewel dat volgens de taalregels dus niet correct is. Deels heeft dat te maken met de invloed van het Engels. Deels gebeurt het ook bewust, om de merknaam duidelijk te laten opvallen en een visuele scheiding te maken tussen merk en product.
Dit gebeurde begin vorige eeuw ook al, getuige deze voorbeelden van Van Nelle’s Koffie en Heineken’s Bier.
Omdat merken in de praktijk zo vaak afwijken van de officiële regel voor de de bezittelijke ‘s’, wordt dit volgens het Witte Boekje inmiddels gedoogd. Volgens het Groene Boekje is het echter nog steeds niet correct!
Impact op SEO?
Maakt het voor zoekmachines nog wat uit of je wel of geen apostrof in je bedrijfsnaam gebruikt? Mijn ervaring is dat de impact minimaal is. In enkele steekproeven met zoekopdrachten waarin ik bedrijfsnamen met en zonder apostrof spelde, kreeg ik weinig variatie in de zoekresultaten. Overigens kun je in (Nederlandse) domeinnamen geen apostrof gebruiken, dus het is www.bertsbierhuis.nl.
Verder lezen:
- Taalunieversum: Bezitsvorm van zelfstandige naamwoorden
- Taalunieversum: Nikon’s / Nikons (- toestel)
- Onze Taal: Bezits-s: Keith’ / Keiths moeder
- Onze Taal: Bezits-s: George’s boek / Georges boek / George’ boek
- Onze Taal: Collectors item / collector’s item
Micheline zegt
Ik weet het en erger me gek aan al die verkeerd gebruikte apostrophen in het Nederlands. Misschien een leuk idee voor een fotoserie.