Onlangs wilde ik concertkaartjes bestellen op de website van de Brakke Grond, ‘Vlaams Cultuurhuis’ in Amsterdam. Tijdens het afrekenen raakte ik echter in verwarring door een grote knop met de tekst ‘Opdracht afsluiten’.
Het woord ‘afsluiten’ associeer ik vooral met het beëindigen van een taak of venster op mijn computer. Ook voelt het kopen van een kaartje voor mij niet als het geven van een ‘opdracht’. Daarom vreesde ik even dat een klik op die knop mijn bestelling zou annuleren.
De begeleidende tekst en de groene kleur van de button stelden mij enigszins gerust. Wel vraag ik mij af of elke bezoeker weet wat een ‘externe Payment Service’ is.
Mogelijk is ‘opdracht afsluiten’ bij onze zuiderburen gangbaar op websites. Voor een Nederlandse doelgroep zou ik echter andere termen gebruiken. Elke klant die onnodig in verwarring raakt, is een potentiële afhaker te veel!
Mijn suggestie: doe er alles aan om verwarring bij je klanten te voorkomen. Gebruik simpele linkteksten die je klant aanmoedigen om te klikken en het gevoel te geven dat hij op de goede weg is in het bestelproces.
Bijvoorbeeld: ‘Ga verder’, ‘Betalen’ of ‘Bestelling afronden’.