Inschrijf-formulier: tips voor verbetering

Enkele tips voor verbetering van het inschrijfformulier voor de VARA-ledenacties. Deze suggesties zijn van toepassing op heel veel online formulieren.

VARA Ledenactie screenshot-varaleden-form

Omroep VARA heeft vaak leuke acties voor leden. Zelf bezoek ik geregeld een gratis filmvoorpremière. Zo’n gegeven paard kijk ik natuurlijk niet in de bek. Toch heb ik een paar tips voor verbetering van het inschrijfformulier voor de ledenacties. Suggesties die trouwens voor heel veel online formulieren gelden.

Help, wat is mijn lidmaatschapsnummer?

Formulier: lidmaatschapsnummer

Het formulier om je voor een actie op te geven, vraagt als eerste naar mijn lidmaatschapsnr. Dit soort nummers zijn een berucht struikelblok bij online formulieren, ook bij bijvoorbeeld verzekeringen. Want welk nummer moet je nou precies hebben en waar kun je het vinden?

Door een korte toelichting toe te voegen, haal je de onzekerheid bij de invuller eenvoudig weg: ‘Dit nummer vindt u voorop uw gids bij het kopje Relnr’.

Wat doe ik nu weer fout?

Formulier - foutmelding

Het VARA-lid dat een veld niet (juist) invult, krijgt de melding: ‘Er zijn een aantal fouten: Dit veld moet worden ingevuld: Geslacht.’ Dit klinkt niet erg vriendelijk. Ook krijg je het gevoel dat je stom bezig bent.

Vermeld hier liever als tekst: ‘Sorry, wij missen nog enkele gegevens. Vul alstublieft het veld Geslacht in’. Zie ook Aart-Jan van Erkels artikel over fluwelen foutmeldingen.

Voorkom onduidelijke velden

screenshot-varaleden-checkbox

Bij sommige onderdelen van het formulier staan bovenaan loze selectierondjes, die zijn aangevinkt. Hierdoor lijkt het, als je niet aandachtig kijkt, alsof de bovenste optie al is geselecteerd. Als je vervolgens het formulier verstuurt, krijg je een foutmelding en dus irritatie.

Laat je klant zo min mogelijk nadenken door onnodige of onduidelijke elementen weg te laten.

Zijn al die gegevens echt wel nodig?

Een van de bekendste redenen waarom mensen afhaken bij een online (bestel)formulier, is dat ze teveel gegevens moeten invullen. Bij het formulier van de VARA kun je je afvragen of het echt nodig is om mensen om hun geboortedatum, geslacht én telefoonnummer te vragen. Vooral omdat die gegevens waarschijnlijk al bekend zijn in het ledenbestand.

Bij een gratis buitenkans zullen mensen zich hier minder snel door laten weerhouden. Maar in het algemeen geldt: hoe minder (verplichte) velden, hoe groter de kans dat je bezoeker het formulier helemaal invult.

Direct resultaat

Formulier - bevestiging

Na invullen van het formulier willen mensen graag snel weten waar ze aan toe zijn. Bij de VARA ledenacties zijn er vaak veel meer inschrijvingen dan te vergeven plaatsen. Je krijgt pas enkele dagen later een brief of mail met de bevestiging of je aan de activiteit deel kunt nemen.

Het zou fijn zijn als je direct kunt zien of je nog op tijd was met inschrijven. Misschien technisch wat lastiger om dit te automatiseren, maar wel iets waarmee je leden blij maakt.

Moment van invullen

Formulier - bevestiging

Inschrijven voor een actie kan vaak vanaf een specifiek tijdstip. Als je per ongeluk een minuut te vroeg op de link Schrijf je hier in klikt, krijg je een 404-foutmelding: ‘Pagina niet gevonden’.  Dit wekt de indruk dat er iets niet klopt. Bovendien weten minder geoefende computergebruikers misschien niet hoe ze een pagina moeten verversen.

Een nettere oplossing zou zijn om een melding te tonen: ‘Nog even geduld alstublieft, u kunt zich vanaf 10 uur (of over x minuten) inschrijven’.

Lees ook: Tips voor goede online formulieren van Ben Vroom.


Wellicht ten overvloede, maar bovenstaande punten zijn niet specifiek bedoeld als kritiek op de VARA Ledenservice, maar als suggesties voor verbetering van online formulieren in het algemeen.