Een gegeven paard kijk ik niet in de bek. Gratis internet in de trein vind ik een mooie service van NS. Ik heb er ook begrip voor dat dit niet op elk traject vlekkeloos werkt. Wel erger ik me een beetje aan het inlogscherm van T-Mobile wanneer je verbinding wilt maken.
Toegegeven, dit is beslist een first world problem. Maar ik heb het idee dat er niet goed over dit scherm is nagedacht. Wat zijn mijn bezwaren?
1. Te priegelig
Op mijn iPhone is het inlogscherm erg priegelig. Het scherm is klein en de onderdelen staan dicht op elkaar. Ik moet flink inzoomen, anders druk ik geheid op de ‘Veelgestelde vragen’ of op het T-Mobile-logo. De knop ‘Maak verbinding’ staat vlak onder het logo en heeft ook nog eens dezelfde kleur.
2. Onlogische indeling
Om wifi te mogen gebruiken, moet je de voorwaarden accepteren. Dat zal juridisch wel noodzakelijk zijn. Wat daarom erg onlogisch is: het vakje dat je hiervoor moet selecteren, staat ónder de inlogknop. Een gemiddelde gebruiker leest echter van boven naar beneden. Hij zal dus eerst de inlogknop zien en pas daarna bemerken dat hij eerst de voorwaarden had moeten accepteren.
3. Secundaire info te prominent
Waarvoor komen de mensen bij dit scherm? Om in te loggen voor draadloos internet. Wat is echter het meest prominente onderdeel van het scherm? Het blok met informatie over de treintijden! Dit is nice to know-info, maar niet belangrijk genoeg om 2/3 van het scherm in beslag te nemen. De gele kop is ook nog eens veel opvallender dan de roze inlogknop.
Bovenstaande elementen kunnen volgens mij een stuk gebruiksvriendelijker. Dat ‘internet toegang’ één woord is, daar zal ik verder niet over zeuren.