Túúrlijk, dat ik daar nooit aan gedacht heb. Soms kan een terloopse opmerking leiden tot een aha-erlebnis (om in de sfeer van het Duitse thema van de Boekenweek te blijven).
Zo’n moment had ik vanochtend tijdens een rondje langs de social media. Voor ik serieuze dingen ging doen, keek ik nog even in een Facebook-groep over muziek. Of beter gezegd, een toevluchtsoord voor platenverzamelaars die hier met hun collectie pronken. Dit doen ze vooral door het posten van talloze foto’s van nieuwe aanwinsten.
Toen viel mijn blik op een verse post van een van de leden. Met een verzoek:
Als blinde heb ik helaas weinig aan de foto’s. Aan de reacties kan ik soms afleiden over welke plaat het gaat, maar toch is dit niet altijd evident. Vraag ik jullie te veel als ik suggereer om de uitvoerder en titel te vermelden?
Ding-dong! Nooit bij stilgestaan. Inderdaad, bij de meeste foto’s in de groep staat alleen ‘Vondst van de dag’ of ‘Tijd om deze klassieker weer eens te draaien’. Weinig informatief natuurlijk als je de afbeelding niet kunt zien.
En dat terwijl ik als webredacteur de laatste jaren bijna gedrild werd om op websites rekening te houden met bezoekers met een (visuele) beperking. Bijvoorbeeld in mijn werk voor overheidssites, die verplicht moeten voldoen aan (web)richtlijnen voor toegankelijkheid. Een van m’n opdrachtgevers was zelfs Bartiméus, een organisatie gericht op mensen met een visuele handicap.
Bij het beheer van veel websites is toegankelijkheid nu gelukkig een aandachtspunt. Over toegankelijkheid van social media gaat het echter veel minder vaak. Terwijl het gebruik ervan toeneemt en deze media steeds visueler van karakter worden. Denk naast Facebook aan Instagram, Pinterest of Tumblr.
Voor organisaties met populaire social media-accounts lijkt het me niet te veel gevraagd om meer rekening met toegankelijkheid te houden. Het kost je maar een beetje extra werk, waarmee je voorkomt dat je mensen buitensluit. Mijn voornemen is in ieder geval om vaker een beschrijvende tekst toe te voegen als ik een foto van een nieuwe plaat op Facebook post.