Talloze websites gebruiken de woorden ‘Klik hier’ als tekst voor hun links. Google komt het ruim 80 miljoen keer tegen. Eigenlijk is dit een ouderwetse aanduiding. In de oertijd van het internet moest je mensen uitleggen dat je door het klikken op een hyperlink naar een volgende pagina gaat. Dat hoeft nu niet meer. Er zijn zeker 4 belangrijke redenen om ‘klik hier’ niet te gebruiken als linktekst.
Eerst even een voorbeeld.
Niet goed is: Voor een overzicht van alle artikelen over webredactie, klik hier.
Beter is: Bekijk alle artikelen over webredactie.
Reden 1: Help je lezers de pagina te scannen
Jammer voor webredacteuren: je mooie tekst wordt niet netjes van boven naar beneden gelezen. Sitebezoekers scannen webpagina’s. Hun blik dwaalt snel naar visueel opvallende elementen op een pagina: koppen, plaatjes, opsommingen, vetgedrukte tekst en onderstreepte links.
Maak het je bezoekers dus makkelijker en gebruik betekenisvolle linkteksten (ook labels genoemd). Als bezoekers de tekst ‘klik hier’ opmerken, moeten ze de context eromheen lezen om het doel van de link te begrijpen. Je loopt het risico dat ze deze moeite niet nemen. Leg in je linktekst de nadruk op het resultaat (de bestemming), niet op de handeling.
Vermijd dus ook constructies als ‘Lees verder voor meer informatie’. Bijkomend voordeel is dat je teksten er korter van worden. Daar wordt je bezoeker alleen maar blij van!
Let op: maak je links niet te lang. Onderstreepte tekst valt meer op, maar is ook lastiger te lezen.
Reden 2: Help zoekmachines een handje
Zoekmachines als Google hechten waarde aan de linktekst. Mede op basis van deze tekst bepalen zij wat het onderwerp is van de pagina waar je naar linkt. Als je ‘Klik hier’ als klikbare tekst gebruikt om te linken naar je pagina over wat je doet in Oeganda, zal Google denken dat ‘Klik hier’ een belangrijk onderwerp van de pagina is. Daar wil je natuurlijk niet op gevonden worden.
Reden 3: Niet iedereen klikt!
De term ‘klik hier’ gaat ervan uit dat al je bezoekers met een muis in de hand achter hun computer zitten. Dat beeld is achterhaald. Mensen gebruiken bijvoorbeeld tablets met aanraakschermen. Of misschien geven ze wel spraakopdrachten om door een site te manoeuvreren. Nog een reden om de term ‘klikken’ te vermijden. In artikel R-pd.8.1 van de Webrichtlijnen staat dit als volgt: ‘Beschrijf niet het mechanisme achter een link’.
Dit geldt in het bijzonder voor lezers met een visuele beperking. Zij gebruiken bijvoorbeeld screenreaders, die alle links op een pagina apart opnoemen. Stel je voor dat je tien keer ‘Klik hier’, ‘Klik hier’…. te horen krijgt. Enig idee welke link je dan moet hebben?
Conclusie: gebruik altijd beschrijvende links, die direct duidelijk maken wat het doel van de link is. Vermijd betekenisloze labels als ‘klik hier’ of ‘Lees verder’. Zoals Lynda Felder beschrijft in Writing for the Web:
‘These links are unacceptable on many levels. They don’t tell readers what the link points to. They add meaningless, repetitive text and begin to sound like a broken record, without providing readers any differentiation when making choices.’
Reden 4: Onhandig voor je visueel beperkte bezoeker
Mensen met een visuele handicap gebruiken speciale software als screenreaders bij het bezoeken van een website. Om snel te navigeren kunnen ze een lijst opvragen van alle links op een pagina. Deze bezoekers zijn er dan niet erg mee geholpen als alle links ‘Klik hier’ of ‘Lees verder’ heten. Dan moeten ze alsnog alle content laten voorlezen om de context te begrijpen.
You think you're being helpful using "click here" links, but this is how a blind person reads your copy #a11y #UX pic.twitter.com/12qS384vSo
— Neil Milliken (@NeilMilliken) 25 juni 2015
update juni 2015: 4e reden toegevoegd (oorspronkelijk gepost in 2013)
Gerben G van Dijk zegt
Ik gebruik soms ‘Klik Hier’ omdat het zo lekker fout is, maar ik weet niet of veel mensen buiten het vak van webredactie die grap oppikken. Net zoals ‘dit is de link’ als enige linktekst. Als een parodie op een bekende film.
Hans Dinkelberg zegt
Ik vrees dat veel mensen buiten het webvak geen idee hebben dat ‘klik hier’ geen ideale linktekst is…