Uitdragerij.nl

Freelance webredactie / contentmanagement

  • Home
  • Wat doe ik?
  • Opdrachtgevers
  • Over mij
  • Blog
  • Contact
Home / Blog / Gepersonaliseerd zoeken

Gepersonaliseerd zoeken

20/06/2011 — Rubriek: Internetzaken

Onlangs voegde Google aspecten van ‘sociaal zoeken’ toe aan zijn zoekresultaten. Bij sommige gevonden sites zag ik opeens staan dat ze worden aanbevolen door mensen die ik volg op Twitter.

Twee voorbeelden:
google-results-memolio

Google zoekresultaten met Twitter aanbeveling

Gepersonaliseerde resultaten

Bij andere zoekresultaten staat de vermelding dat ze voorkomen in RSS-feeds die ik volg via Google Reader. Websites die vermeld worden binnen mijn sociale netwerk lijken ook een prominentere vermelding krijgen op de resultatenpagina. Het toevoegen van sociale aspecten aan het zoeken vind ik op zich een goede zet van Google. Het kan je helpen om zoekresultaten te vinden die bij je interesses passen.

Zoekresultaten op maat

Het is goed om je te realiseren dat elke gebruiker andere resultaten ziet. Zo kan jouw website bovenaan staan in Google omdat je vrienden erover hebben getwitterd. Bij iemand buiten jouw sociale netwerk scoort deze site bij dezelfde zoekopdracht misschien veel lager. De getoonde resultaten verschillen wanneer je wel of niet bij Google bent ingelogd. Verder speelt locatie een rol: Google toont eerder sites van bedrijven die zich bij jou in de buurt bevinden.

Google is niet neutraal

De zoekresultaten die Google toont zijn dus niet ‘neutraal’ of ‘objectief’. Zoals Roger Cohen schrijft in het artikel ‘The Filtered Web'(NY Times, 11 Juli 2011):
“Google is in fact increasingly individualized. Our political affiliations, culinary tastes, views on climate change, relative wealth, readiness to watch conservative Fox News and random prejudices will all play into how our search results are ranked and presented. What I find and what you find when we search under, say ‘Sarah Palin’ are not the same.”

Cohen haalt ook een recent boek aan van Eli Pariser: The Filter Bubble: What the Internet is Hiding From You. Hierin wordt het voorbeeld gegeven van een zoekopdracht naar klimaatverandering. Een milieuactivist krijgt een ander resultaat te zien dan een manager van een oliebedrijf.

Cohen vindt het jammer dat iedereen hierdoor in zijn veilige hokje blijft. “Increasingly we are kept in our political comfort zone. Rarely are we challenged by some surprising nugget.” Hij besluit zijn artikel met een drastische suggestie: “Invert the algorithm: send everyone to the views that most challenge them.”

  • Meer artikelen
  • Auteur: Hans Dinkelberg

Contact

Mail: hans@uitdragerij.nl

Contactpagina

Volg mij hier ook:

  • LinkedIn
  • Twitter

Wat anderen zeggen

“Ik heb Hans leren kennen als een betrouwbare en betrokken webredacteur. Altijd op zoek naar oplossingen. Goed thuis in de technische aspecten van een CMS. En bovendien iemand waarmee het prettig samenwerken is.”
Zie LinkedIn voor meer aanbevelingen.


Privacyverklaring

Blog

Laat je mobiele bezoekers niet doodlopen

Boost je website met nieuwere PHP-versie

Over naar SSL

Meer blogartikelen

↑ Omhoog

© 2023 Uitdragerij.nl / Hans Dinkelberg ·

gemaakt met Wordpress / Genesis