Recent las ik dat de website van Jeffrey Zeldman 20 jaar bestaat. Een dinosaurus op het internet. Het deed me even schaamteloos wentelen in nostalgie.
In de begintijd van Zeldman (opa vertelt) had ik een paar dozijn blogs in mijn blogroll. Ik had het idee dat ik door deze sites te volgen het hele internet zo’n beetje bijhield.
Zelf knutselde ik eind jaren ’90 m’n eerste homepage in elkaar, ‘gewoon’ in Notepad. Daarbij kwamen de tips van Zeldman goed van pas. Al was het maar om funky buttons toe te voegen. Html-bestanden uploaden naar het wereldwijde web deed ik op de universiteit, want een acceptabele internetverbinding thuis was nog onbereikbaar. De term ‘bloggen’ kwam pas later in zwang, evenals specifieke blogsystemen (Pivot, anyone?).
Van die 2 decennia dat Zeldman over websites en aanverwante zaken bericht, heb ik hem zeker de helft van de tijd gevolgd. De laatste jaren minder trouw. Ik gebruik RSS niet meer actief en het aantal nieuwsbrieven dat ik ontvang heb ik teruggeschroefd. Nu lees ik alleen toevallig iets van van hem als social media-gebruikers uit mijn netwerk ernaar linken.
Sinds 1995 is er veel veranderd. Er wordt elke minuut ontstellend meer content online gezet. Mensen zijn veel sneller afgeleid en ongeduldiger. Informatie wordt steeds korter en visueler. CMS’en maken bijna instant publiceren mogelijk. Mensen lezen content op steeds weer nieuwe devices. Homepages delven het onderspit ten koste van sociale media.
Zeldman zelf over deze versnippering:
Today, because I want people to see these words, I’ll repost them on Medium. Because folks don’t bookmark and return to personal sites as they once did. And they don’t follow their favorite personal sites via RSS, as they once did. Today it’s about big networks.
Maar de basis is nog hetzelfde. Mensen hebben de behoefte om zich te online uiten en hun ervaring en kennis te delen. Of dat nou via het nog lang niet uitgestorven medium van een weblog is, of via andere kanalen. Je moet misschien iets harder je best doen om op te vallen in de contentmassa. Maar blijf enthousiast en vasthoudend de dingen publiceren waar jij warm voor loopt, dan komt jouw verhaal altijd bovendrijven.