Toegegeven, Twitter leidt me regelmatig af van zaken die eigenlijk mijn volledige aandacht vergen. Aan de andere kant is het echt een sociaal medium: bij problemen is hulp vaak nabij.
Routergedoe
Computerissues weet ik vaak zelf op te lossen, al dan niet door wat op nerderige forums rond te klikken. Behalve als dingen niet werken op het gebied van modems, routers en netwerken, dat ligt helaas buiten mijn comfort zone.
Al een tijdje had ik last van onstabiel WiFi in huis. Vooral mijn tablet raakte steeds de verbinding kwijt. Uiteindelijk besloot ik tot drastische maatregelen: een andere router.
Geen Google op MacBook
Via mijn provider XS4ALL kon ik een gratis Fritz!Box 7360 in bruikleen krijgen. Na installatie leek de draadloze internetverbinding als een zonnetje te werken. Mijn ervaring is echter dat elk nieuw apparaat tot nieuwe uitdagingen leidt. En inderdaad, ik stuitte op een vreemd probleem.
Op mijn MacBook kon ik geen enkele site van Google fatsoenlijk meer openen: zowel de zoekmachine als andere Google-diensten als Gmail en YouTube werden niet getoond of verschenen pas na vele minuten. Andere sites waren daarentegen wel normaal bereikbaar.
Vreemd, want de andere apparaten binnen mijn netwerk hadden het probleem niet. Nog vreemder: als ik de MacBook via een ethernetkabel op de router aansloot, opende Google opeens wel.
Een hulptweetje uitgooien
Gefrustreerd gooide ik er op zaterdagavond een tweet uit met een korte beschrijving van het probleem. Niet eens met een oproep om hulp, maar toch kreeg ik snel reacties uit mijn kring van volgers: iemand die hetzelfde probleem had en iemand die wat suggesties deed. Die helpen niet direct, maar hij had ook anderen in zijn netwerk opgetrommeld om mee te denken.
Nachtelijke sessie
Al snel bood een mij tot dan onbekende twitteraar zijn hulp aan. Eerst werd het probleem geanalyseerd via MSN, daarna volgde een remote sessie via het programma Teamviewer . Zo nam een wildvreemde IT-expert na middernacht de besturing over mijn MacBook over.
Gouden tip: iPv6 uitschakelen
De instellingen die hij uitprobeerde hadden helaas geen effect. Maar zondagochtend stuurde hij me een tweet met een nieuwe suggestie: het uitschakelen van iPv6 op de Macbook. Dit doe je als volgt:
- Ga naar Airport > Open netwerkvoorkeuren.
- Klik op het hangslot om de instellingen te wijzigen.
- Ga dan naar Geavanceerd > TCP/IP.
- Bij Configureer iPv6 selecteer je Uitgeschakeld.
- Klik op OK en Pas toe om de instellingen op te slaan.
Bij mij bleek dit de gouden tip te zijn: de MacBook opent Google-sites nu weer probleemloos. Met dank aan de Twitter-community!