Ik had het voorrecht om een vroege versie te lezen van Verleiden op internet van Aartjan van Erkel. Van een boek met zo’n titel verwacht ik dat het pakkend geschreven is, en die verwachting maakte het waar. In no time had ik de eerste hoofdstukken uit, terwijl ik er toch wat van opstak.
Verleiden op internet bevat volop praktische tips om websites zo te tweaken dat bezoekers vinden wat ze zoeken en uiteindelijk ook klant worden! Niet alleen door usability en copywriting, maar ook door (onbewuste) psychologische mechanismen voor beïnvloeding toe te passen. Zo zal een bezoeker die iets gratis krijgt (of het nu een tastbaar cadeautje is of nuttige informatie) loyaal zijn aan de gever en eerder tot een transactie overgaan.
Sterk zijn de vele praktijkvoorbeelden van uiteenlopende websites die het goed of juist niet goed aanpakken. Een toegevoegde waarde vormen de inzichten van specialisten uit meerdere disciplines, zoals sales en user experience.
Verwacht geen A tot Z stappenplan. Het boek behandelt essentiële aspecten van websites in een ogenschijnlijk willekeurige volgorde; van het optimaliseren van je homepage tot het maken van verleidelijke formulieren. Door de losse structuur dreigde ik soms de draad kwijt te raken, maar steeds werd ik net op tijd weer het boek ingezogen.
De grote lijnen van het boek waren niet verrassend voor me. Ten eerste omdat ik de nodige jaren ervaring heb als webredacteur. Ten tweede omdat ik diverse onderwerpen eerder tegenkwam op Aartjans blog Schrijven voor internet. Ten derde omdat ik bekend ben met het vaak psychologisch getinte werk van auteurs waar hij aan refereert, zoals Robert Cialdini, Susan Weinschenk en Don’t Make Me Think van Steve Krug.
Toch kwam ik in het boek geregeld eye-openers tegen. Om een ogenschijnlijk simpel voorbeeld te geven: waarom zijn de algemene voorwaarden van veel sites onbegrijpelijk, terwijl je klanten wel vraagt om ze te accepteren tijdens een cruciaal moment tijdens het koopproces? Veel tips zijn universeel toepasbaar, maar ik denk dat ze vooral op commerciële sites het verschil kunnen maken.
Over sommige adviezen kun je discussiëren. Zo denk ik dat veel homepages zich niet goed lenen voor een ‘banaan’, ofwel de ene link die er direct uitspringt naar dé belangijkste taak die bezoekers willen verrichten. Maar of je het nu met alle adviezen eens bent of niet, Verleiden op internet motiveert je zeker om met een frisse, kritische blik naar je website en je content te kijken.
Het boek is uitgegeven door Van Duuren Management en verschijnt in mei 2011. Aartjan over het idee voor zijn boek:
Aartjan van Erkel over zijn boek Verleiden op internet op Vimeo.
michelle bakker zegt
je hebt me overtuigd! ik ga het zeker lezen