Onlangs bezocht ik voor het eerst ChristenNieuws.NL. Volgens de statistieken van mijn Flickr-account verwees deze website naar een foto van mij. Op de site kwam ik een origineel concept tegen: bij een artikel staan meerdere foto’s en de bezoeker kan aangeven welke het meest geschikt is.
De site geeft als toelichting:
“Een artikel krijgt automatisch een aantal foto’s toegewezen. Uit al die foto’s voor elk artikel een passend exemplaar kiezen is geen doen. Daarom introduceert ChristenNieuws.NL deze mogelijkheid. U als lezer bepaalt welke foto (of geen enkele foto) het best bij een artikel past. De foto met de meeste stemmen verschijnt bij het artikel.”
Origineel idee, matige uitvoering
Het idee vind ik origineel. Ik denk dat bezoekers het een leuke en laagdrempelige manier van interactie vinden. Misschien dat ze later ook terugkeren om te zien of andere bezoekers het met hun keuze eens waren.
De uitvoering is minder geslaagd. De beschikbare foto’s (hopelijk alleen die met een Creative Commons-licentie) worden automatisch van Flickr opgehaald, vermoedelijk via een match tussen woorden in de titel van het artikel en trefwoorden van de foto. Deze methode past wel bij de opzet van ChristenNieuws.NL, dat via RSS content ophaalt van andere (christelijke) nieuwsbronnen.
Bij een steekproef zag ik echter weinig relevante afbeeldingen waaruit ik kon kiezen bij de berichten. Een handmatige voorselectie is toch een must voor dit concept. Een idee voor een krantensite?