Websites kunnen niet zonder ze: knoppen, in het internetjargon meestal buttons genoemd. Buttons zijn opvallende links naar de belangrijkste taken op een webpagina. De bezoeker ziet direct waar hij op moet klikken. Een goede button heeft een tekst met een duidelijke call to action, het liefst met een werkwoord erin: ‘Schrijf je nu in’, ‘Download de folder’, ‘Vergelijk de prijzen’. Regelmatig zie ik echter buttons die eerder verwarring zaaien dan dat ze de klant over de streep trekken.
Via NS Hispeed kun je voor diverse internationale bestemmingen digitale treinkaartjes bestellen. Nadat je voor je bestelling hebt betaald, volgt een essentieel onderdeel: het verkrijgen van je kaartje. Op de bevestigingspagina staat een duidelijke button, dus geen twijfels over waar je op moet klikken. De tekst op de knop zet mij echter aan het denken. ‘Homeprint downloaden’. Homeprint, wat is dat? Is dat bepaalde software die ik eerst moet downloaden? Ik wil gewoon mijn ticket! Een meer voor de hand liggende buttontekst zou ik vinden: ‘E-ticket printen’, of zelfs: ‘Print je treinkaartje’.
Update: NS Hispeed heeft de buttontekst inmiddels aangepast.
Tivoli is een Utrechts poppodium waarvoor ik geregeld online concertkaartjes bestel. Als je bent ingelogd* en een kaartje aan je winkelwagen hebt toegevoegd, heb je de keuze uit twee knoppen: ‘Verder winkelen’ en ‘Bestelsamenvatting’. Steevast klik ik op de eerste, verkeerde knop terwijl ik eigenlijk wil afrekenen. Dat komt doordat de buttontekst ‘Bestelsamenvatting’ zo weinig uitnodigend is. Het is een lang, abstract woord dat niet overeenkomst met de verwachtingen in mijn onderbewuste. Mijn suggestie is om de knop een opvallendere kleur en een call to action te geven, bijvoorbeeld: ‘Bevestig je bestelling’, ‘Vul je gegevens in’ of simpelweg ‘Betalen’.
Overigens staat rechtsboven op tivoli.nl nog een onduidelijke knop: ‘Naar kassa’. Als je hierop klikt, krijg je de inhoud van je winkelwagen te zien. Ik zou hem dan ook gewoon ‘Winkelwagen’ noemen, al dan niet met een overbekend icoon van een karretje erbij. Conventies zijn er niet voor niks.
Als je een duidelijke link maakt, zorg er dan ook voor dat de gebruiker niet verrast wordt door het vervolg. Zo bevat mijn mobiele Opera-browser de optie ‘Tijdelijke opslag wissen’. Als ik daarop klik, krijg ik de melding: ‘Weet u zeker dat u de cache wilt schonen?’. Nou zijn die termen voor mij als ervaren internetter geen hogere wiskunde, maar ik moet toch een fractie van een seconde denken of dat inderdaad is wat ik wil. Al die fracties bij elkaar zorgen toch voor een hoop verspilde energie.