Een leerzame cursus in een favoriete stad, dat klonk als een ideale combinatie. Dus ging ik aan het begin van de zomer naar Antwerpen voor een workshop usability en conversie.
Cursusleider Karl Gilis had ik eerder op een congres horen spreken. Daardoor wist ik al dat hij vakkennis weet te combineren met een pakkende presentatie. De blogartikelen op de website van zijn bedrijf AGConsult zijn ook altijd leerzaam. Reden genoeg om me voor een workshop van hem aan te melden.
Om de ochtendspits op de gevreesde Antwerpse Ring te vermijden, reisde ik de dag ervoor al naar de stad aan de Schelde. Had ik fijn nog wat uurtjes om de villa’s aan de Cogels-Osylei te bewonderen, van het uitzicht vanaf het MAS te genieten en een trappist op een terras te drinken.
Donderdagochtend was het tijd voor kennisvergaring. Zul je net zien, een tropische dag en een cursusruimte zonder airco. Maar docent en cursisten gingen manmoedig aan de slag.
De cursus had de vorm waar ik op hoopte: geen droge theorie, maar een opeenstapeling van praktijkvoorbeelden. Veel voor- en na-screenshots, met concrete cijfers erbij over de bereikte resultaten. Bijvoorbeeld hoe het verplaatsen van een button al kan leiden tot veel meer clicks.
Ter afwisseling werden eigen webpagina’s van de cursisten kritisch beoordeeld. En als we toch dreigden in te zakken door het stijgende kwik, gooide cursusleider Karl er wat droge humor of een Antwaarpse uitdrukking tegenaan.
Ik zal geen poging doen om de volledige inhoud van de workshop samen te vatten. Maar een representatieve greep uit de wijze lessen:
- Doe op je eigen website niks, waaraan je je stoort op andere sites. Verkoop zoals de klant wil kopen.
- Beslis op basis van onderzoek en feiten. Doe gebruikersonderzoek, al is het maar via korte enquêtes.
- Haal alles wat afleidt weg. Vraag je bij elk pagina-element af: ‘is dit hier echt nodig?’ Maak b.v. landingspagina’s zonder navigatie of ‘sidebars’.
- Voorkom doodlopende straatjes, voeg een primaire call to action en gerelateerde links toe. Herhaal je belangrijkste link onderaan!
- Val met de deur in huis. Zorg dat de bezoeker direct ziet of hij op de juiste pagina zit.
- Zorg ook dat mensen blijven scrollen. Dat doen ze zolang de content nuttig is én visueel duidelijk is dat er nog meer op de pagina staat.
- Gebruik (grote) grafische elementen alleen als ze iets bijdragen.
- Speel in op emoties, zodat bezoekers beginnen te knikken: ‘Ja, dit probleem heb ik ook…’
- Ga een relatie aan met je klant, bijna niemand koopt iets bij z’n 1e bezoek.
- Zorg voor een snelle laadtijd en goede werking op elke apparaat.
Na deze overdaad aan nuttige tips was ik wel toe aan een voedzame maaltijd bij een geweldige frituur. En omdat het toch al bijna weekend was, verliet ik Antwerpen pas de volgende middag weer.
Kon ik mooi nog een expo in het FOMU meepikken en even snuffelen in enkele toffe platenzaakjes. Quality time, is daar een Vlaamse term voor?