All that jazz

norahOp radio en tv wordt Jamie Cullum geprezen als de nieuwe sensatie. Nu Trijntje “Total Touch” Oosterhuis uitkwam op het fameuze Blue Note label, Elvis Costello één van de hoofdacts van het North Sea Jazz Festival is en de Utrechtse zaal De Vloer Tivoli de Helling een jazz/dance-avond “Blue Note Trip” rijker is, lijkt jazz een tweede (derde? vierde?) jeugd door te maken. En dat alles is te wijten aan Norah Jones.Natuurlijk, in Nederland hadden we altijd al De Gevleugelde Vrienden, en Toots, en later ook Mathilde Santing, maar de doorbraak naar de pizzeria vorig jaar is toch de grote prestatie van de inmiddels 23-jarige Amerikaanse met de omfloerste stem. En blijkbaar is nu jazz plots niets meer voor de VVD of een vorige generatie hippe vogels, maar is het voor jonge souldiva’s als Angie Stone en Alicia Keys salonfähig om geassocieerd te worden met jazz — en vervolgens op te treden op het jazzfestival in Den Haag. Wat Elvis Costello betreft — het zal wel iets te maken hebben met een zekere Diana Krall, een Canadese jazz-zangeres die sinds Sinterklaas vorig jaar zijn eega is. En wat we moeten met Jamie Cullem? Zijn cd heeft op twee punten indruk op mij gemaakt: hij excelleert in het herhalen van coupletten, en zijn stem lijkt een beetje op die van David Gray. Ober, mag ik een glaasje wijn bij mijn Quattro Stagioni?

3 reacties

Ik zie ook vaak in dit genre de naam Joss Stone voorbij komen. 16 jaar geloof ik en nog weer beter dan Norah Jones (volgens de kenners).

Tsja, Joss Stone hebben we ook in de kast staan — en een oude soulkikker als ik weet dat zeker te waarderen… misschien komt ze volgend jaar wel…