Het Parfum

Still uit Perfume In m’n tienerjaren maakte Das Parfum veel indruk. Wonderlijk eigenlijk dat de roman van Patrick Süskind nu pas verfilmd is. Amerikaanse producenten verschaften Tom Tykwer het benodigde budget om de historische setting te visualiseren. Door de kwaliteit van Tykwers vorige films (Winterschläfer, Lola Rennt, Der Krieger und die Kaiserin) had ik hoge verwachtingen van Perfume: The Story of a Murderer, die ten dele zijn uitgekomen.

De beelden zijn prachtig en het blijft een meeslepend verhaal: de weesjongen Jean-Baptiste Grenouille houdt zich staande in de achterbuurten van het 18e-eeuwse Parijs, komt door zijn unieke reukvermogen in de leer bij de uitgerangeerde parfumeur Baldini en helpt hem aan de heerlijkste parfums. Maar Grenouille is daardoor niet verzadigd. Hij trekt naar Grasse, het mekka van de geuren, waar hij het ultieme parfum wil samenstellen. Daarvoor heeft Grenouille onconventionele ingrediënten nodig: hij wil de geuren van mooie maagdelijke meisjes conserveren.

Hoewel Tykwer altijd de nodige fantasie in zijn films stopt, zijn sommige scènes wel erg ongeloofwaardig en kitscherig. Bijvoorbeeld als Grenouille in een paar seconden complexe parfums creëert of wanneer een dorpsplein vol mensen hem aanbidt om zijn goddelijke parfum. Kennelijk kan ik dat van een roman beter verdragen. Niettemin is de film beslist een aangename zintuiglijke ervaring op een zondagmiddag.