Nu in het Van Gogh: de eerste Nederlandse overzichtstentoonstelling van Dante Gabriel Rossetti (1828-1882). Schilderijen, glas-in-lood, juwelen, meubels, tekeningen, poëzie en meer.
Boekenweek
Kattekoppen
Bibliofiel
Tentoonstelling: Nederlandse bibliotheken en bibliothecarissen, gefotografeerd door Candida Höfer en Bert Nienhuis. T/m 23 mei in Huis Marseille aan de Keizersgracht in Amsterdam
Giphtig
Net verschenen: ‘Giphtaal’, woordvondsten van Ronald Giphart, samengesteld door Wim Daniëls.
Enkele voorbeelden: breinbruisen, fibromusculaire buis met gelaagd epitheel en reuzelklets.
Jezus
Las net een interview met Paul Verhoeven. Zijn hobby schijnt de studie van Jezus te zijn. ‘The Passion of Christ’ vindt hij echter maar middeleeuwse rooms-katholieke propaganda. Zelf wil Verhoeven een boek over Jezus schrijven.
De Passievrucht (Maarten Treurniet)
Het boek ‘De passievrucht’ van Karel Glastra van Loon was zo’n bestseller, dat ik waarschijnlijk een van de weinigen ben die het niet heeft gelezen. Daardoor kon ik wel onbevooroordeeld de film bekijken, waaraan de crème de la crème van de Nederlandse acteurs meewerkte, zoals Carice van Houten, Halina Reijn, Peter Paul Muller, Gijs Scholten van Aschat. Ook Jan Decleir speelde weer eens een mooi karaktervol type.
[Lees meer…]
Zomerse uitdragerij
Elsa Thiemann fotografe
In Berlijn in het bauhaus-archiv is een indrukwekkende fototentoonstelling van Elsa Thiemann (1910-1981), een van de onbekendere fotografen uit de Bauhaus-periode.Elsa Thiemann is een fotografe die in haar beginperiode vooral veel portretten maakte. Een van de mensen die zij veel fotografeerde was Hans Thiemann, haar latere man, die studeerde bij Kandinsky. Deze portretten zijn vrij onschuldig, maar ook niet heel bijzonder. Het lijken wel portretten van een verliefd stelletje. Ook maakte zij enkele duoportretten, waarbij zij steeds zichzelf en Hans Thiemann in exact dezelfde positie fotografeerde. Zeer origineel!
In de jaren 30 stapte Thiemann over op ‘Bauhaus-fotografie , bestaande uit zich veel herhalende patronen die gebruikt zouden worden onder andere als behangpapier. Zij fotografeerde bijvoorbeeld een rasp, een typemachine en pennen zeer close-up zodat je bijna niet herkent was het afgebeelde voor moet stellen. De foto?s geven een merkwaardige herhaling van patronen die bijna absurdistisch en vervreemdend aandoen. Een soort Get the picture avant la lettre!!
In de Tweede Wereldoorlog fotografeerde Thiemann voornamelijk eenvoudige straattaferelen: spelende kinderen, mensen die elkaar op straat aanspraken, of gewoon gebouwen in Berlijn.
Haar foto’s uit deze periode doen me heel erg denken aan die van Eva Besnyö, die ook veel gebruik maakte van zonlicht, schaduwen en verstilde beelden. Ik heb het idee dat zij met deze foto’s de tijd heeft willen vangen. Bijna nergens komt een standpunt naar voren over de oorlog, maar in de foto’s komen wel de gevolgen van de oorlog in beeld.
In Berlijn hangen ongeveer 100 foto?s van Elsa Thiemann die een mooi overzicht geven van haar werk.