Artikelen van Hans Dinkelberg over webredactie, internet en communicatie.
Datums in webteksten: schrijf ze zo compleet mogelijk
Datums kun je het beste zo volledig mogelijk vermelden in webteksten. Je weet immers nooit wanneer iemand je tekst leest en hoe lang een pagina online blijft staan.
Inschrijf-formulier: tips voor verbetering
Enkele tips voor verbetering van het inschrijfformulier voor de VARA-ledenacties. Deze suggesties zijn van toepassing op heel veel online formulieren.
Kluun en de plaatjeskwestie
Kluun heeft zijn website op zwart gezet. Hij kreeg claims aan zijn broek van fotografen wiens werk hij zonder toestemming gebruikte. Er zijn genoeg opties als je toch plaatjes op je blog wilt gebruiken.
WordPress installeren bij DDS
WordPress-websites heb ik al zeker bij een dozijn verschillende webhosts geïnstalleerd. Dat lukt altijd wel, maar het is niet altijd plug & play. Elk hostingbedrijf heeft net weer andere voorkeursinstellingen.
Kleine ergernis: inloggen voor wifi in de trein
Een gegeven paard kijk ik niet in de bek. Gratis internet in de trein vind ik een mooie service. Maar het inlogscherm zou gebruiksvriendelijker kunnen.
Breng je klant niet in verwarring
Onlangs wilde ik concertkaartjes bestellen op de website van de Brakke Grond. Tijdens het afrekenen raakte ik echter in verwarring door een grote knop met de tekst ‘Opdracht afsluiten’.
Hoe toon je freelance opdrachten op LinkedIn?
Als freelance webredacteur werk ik voor wisselende opdrachtgevers. Hoe presenteer ik dat overzichtelijk op mijn profielpagina bij LinkedIn?
Reactie aanpassen op Facebook (UPDATE)
Eerder schreef ik dat het jammer was dat je berichten op Facebook niet kunt wijzigen. Inmiddels is dit voor reacties wel beperkt mogelijk.
Externe links: in een nieuw venster of niet?
Moet je externe links in een nieuw browservenster laten openen? De meningen hierover zijn verdeeld. Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van nieuwe vensters? En hoe maak je het je bezoeker zo makkelijk mogelijk?
Voorbeeld van interactie: foto’s kiezen
Onlangs bezocht ik voor het eerst ChristenNieuws.NL. Volgens de statistieken van mijn Flickr-account verwees deze website naar een foto van mij. Op de site kwam ik een origineel concept tegen: bij een artikel staan meerdere foto’s en de bezoeker kan aangeven welke het meest geschikt is.